Test av Car Pro X brannteppe
Metoden
Brannen startet ved å plassere små beholdere med flytende heptan inne i kjøretøyet. Kjøretøyet ble antent på avstand med en klut dynket i propan plassert i enden av en stang. Målet for maksimal temperatur var omtrent 900 °C før teppet ble lagt på.
Car Pro X brannteppet ble påført i 20 minutter for den første testen og 5 minutter for påfølgende tester, og ble betjent av to teknikere som brukte brannslokkingsutstyr for å trekke teppet av og på bilen.
Testen ble gjentatt 20 ganger i løpet av testdagen. Det samme brannteppet ble brukt hver gang, og samme side av brannteppet var eksponert for brannen under hele testserien. Brannteppet ble plassert foran bilen hver gang det ble trukket av.
Tre termoelementer ble montert inne i kjøretøyet for å måle temperaturene, ett foran, ett øverst og ett på bagasjerommet.
Det samme brannteppet ble brukt til å slukke alle 20 påfølgende bilbranner. Kvaliteten på brannteppet ble i liten grad påvirket av testene. RISE Fire Research mener at brannteppet kan tåle flere tester med samme ytelse.