Spørsmål og svar: Branntepper, sikkerhet for elbiler og respons på farlig gods med Bridgehill-grunnlegger Frank Brubakken
Hva inspirerte den første ideen din?
I januar 2014 våknet hele Norge opp med å høre om ødeleggelsene i brannen i Lærdal. At en brann av denne størrelsesordenen kunne skje i 2014, når teknologien har utviklet seg så mye på alle andre områder, overrasket meg. Dette viste at det var behov for bedre løsninger for profesjonelle brannmenn. Samtidig la jeg merke til at NASA hadde utviklet det oppblåsbare varmeskjoldet for bruk i rommet. Dette varmeskjoldet ga grunnlaget for det aller første brannseilet for bygninger – og Bridgehill var født.
Etter at det første brannseilet ble utviklet, leste vi om utfordringene med brann i elbiler. Jeg dykket ned i all forskningen jeg kom over om litiummetall og litiumbatterier fra 70-tallet og frem til i dag. Brann i litiumbatterier kan bare slukkes ved å kjøle ned battericellene. Plasten og det organiske materialet som brenner i en bilbrann øker temperaturen i batteriene og bidrar til spredning av brann fra battericelle til battericelle.
Når vi bruker brannteppet vårt i en bilbrann, slukkes all plast og organisk materiale. Testing viser at temperaturen rundt battericellene halveres. Dette gjør at spredningen av brann mellom cellene stopper mye raskere.
Siden vann skaper kortslutninger i batteriene, og batterier kan antennes på nytt når som helst, har branntepper blitt det valgte verktøyet for å håndtere brann i elektriske kjøretøy. Norge er verdensledende når det gjelder antall elbiler per innbygger. Og de nasjonale brannmyndighetene anbefaler branntepper som en standard og mest effektiv måte å håndtere brann i elektriske kjøretøy på. Seksti prosent av brannstasjonene i Norge har branntepper tilgjengelig.
At det ikke er lett å overbevise folk om at nye løsninger er mer effektive enn konvensjonelle verktøy. Man må bevise det om og om igjen helt til markedet selv snakker om det. Noen av videoene vi delte gikk viralt, så tok det av. Nå leverer vi branntepper til alle kontinenter.
At det har vært svært lite utvikling sammenlignet med andre markeder. Det er definitivt behov for bedre verktøy der ute.
Tidlig i Bridgehill brann det en elbil i Oslo. Flere brannbiler kom til stedet, men klarte ikke å slukke brannen. Beboere i nærheten ble bedt om å lukke vinduene på grunn av den forgiftede røyken som kom fra batteriene. Det ble omtalt direkte på nyhetene internasjonalt og lokalt.
Så husket en brannmann at de hadde et brannteppe tilbake på brannstasjonen og brakte det til stedet. Røyken og brannen var under kontroll umiddelbart. Brannmannen ringte oss senere og fortalte historien vi hadde sett live. Dette var en vekker for mange fagfolk og gjorde at brannteppet ble den anbefalte måten å håndtere brann i elektriske kjøretøy på.
Mentalt. Å gå over fra det du har gjort og øvd på i årevis, til å bruke disse svært intuitive og effektive brannteppene fra Bridgehill.
Å gjøre løsninger tilgjengelige for de fattigste menneskene på jorden. De bygger enkle hus ved siden av hverandre og bruker åpen ild til å lage mat og leve. Det er ingen brannbiler eller vann tilgjengelig for dem når en brann starter. Sammen med FN håper vi å gjøre enkle og rimelige tepper tilgjengelige for dem. Dette er brukervennlige tepper som raskt kan lage en brannmur og blokkere 96 % av varmen.
Vi dobler salget vårt hvert år og vokser raskt. Vi hviler aldri på et produkt som skal ferdigstilles, men utvikler stadig bedre stoffer og belegg. Vi går nå inn i USA med full kraft. Vi utvikler en standard for hvordan man skal håndtere brann i elektriske kjøretøy som vil lære hvordan brann i elektriske kjøretøy fungerer, hvorfor det er farlig og vanskelig å bekjempe, og hva problemene og løsningene er for neste generasjon batterier – solid-state-batterier.
Disse batteriene består av litiummetall (ikke litiumsalt som i dag), og vann bør ikke brukes. På grunn av litiummetallens natur begynner det å brenne når det kommer i kontakt med vann. Løsningene våre vil da være enda viktigere, ettersom bruk av vann på disse batteriene vil være som å slukke ild med bensin.