Insight

Det tok over en time å slukke Tesla Cybertruck-brannen – her er hvorfor

En Tesla Cybertruck tok fyr i Harlingen, Texas, etter å ha krasjet inn i en brannhydrant – ironisk nok kan vannet ha utløst en termisk løpskrans i elbilens litiumionbatteri. Mannskaper jobbet med å slukke batteriet i over en time.

Som svar på hendelsen kontaktet ValleyCentral lokale myndigheter for å forstå utfordringene forbundet med å slukke branner i elektriske kjøretøy og hvilke protokoller som er på plass for slike situasjoner. Tilstedeværelsen av et brannteppe fra Bridgehill-biler kunne ha redusert tiden og innsatsen som kreves for å kontrollere flammene betydelig.

Førstehjelpere kjemper mot elektrisk brann i over en time

Selv om bilder av eneulykken i Harlingen viser at Cybertrucken stort sett ser intakt ut, var det virkelige omfanget av skadene skjult under overflaten. Ifølge assisterende brannsjef Ruben Balboa fra Harlingen brannvesen tok kjøretøyets batteri fyr etter å ha blitt gjennomvåt av vann fra hydranten.

Førstehjelperne trodde først at de hadde slukket flammene som kom fra Cybertrucken. Etter at de sluttet å rette vann mot batteriet, blusset imidlertid brannen opp igjen. Balboa bemerket at det tok halvannen time å slukke brannen helt på grunn av kjøretøyets elektriske natur.

Den mest effektive løsningen for å kontrollere og isolere brann

Elbiler (EV-er) byr på unike utfordringer sammenlignet med konvensjonelle kjøretøy når det gjelder brannslukking. Å bare bruke vann til å slukke en elbilbrann er ofte ineffektivt og krever store mengder vann, noe som gir miljøbekymringer. Øyenvitner rapporterte at selv om flammene og gassene ikke var synlige, spredte en tydelig og sterk lukt fra batteriet seg i området rundt.

Bridgehill-brannteppet til bil er den mest effektive løsningen for å kontrollere og isolere en bilbrann uten bruk av vann. Brannteppet vårt demper også flammer, gasser og giftige røyk i løpet av sekunder, noe som sikrer sikkerheten til de i nærheten.

Les mer om Bridgehill brannteppe for biler